GERARD MOSTERD
KETUK TILU
(interactive and intercultural dance performance) (showcase 2)
LANTAREN/VENSTER (LANTAREN 2) • 17/12 • 20.00 H (15 MIN) • route 3

Gerard Mosterd danste, na voltooiing van zijn studie aan de Dansvakopleiding van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, bij buitenlandse gezelschappen zoals London Festival Ballet, Concordanse Paris en het Koninklijke Ballet van Vlaanderen. In 1994 werkte hill als choreografisch assistent en balletmeester voor het Ulmer Ballet. Sinds enkele jaren experimenteert hij zelf met choreografie. In zijn werken is zijn fascinatie voor niet-Westerse (theater-) culturen terug te vinden. Sinds kort werkt hij samen met Rob van de Poel, ontwerper van o.a. kleurlichtsystemen.

Choreograaf Gerard Mosterd probeert op persoonlijke wijze zijn eigen verschillen in Westerse en Oosterse achtergrond te integreren. Hij probeert zijn Nederlandse vader en Indische moeder terug te vinden en samen te brengen in deze denkbeeldige reis naar mysterieus, tropisch Azië door middel van beweging, licht en klank. De sensuele, polyritmische Jaiponqan muziek (het Indonesische antwoord op de Westerse rock ‘n roll) uit zuid west Java vormt de kleurrijke achterqrond voor drie dansers die re(zen door een land waar ze noolt geweest zijn.

Gerard Mosterd danced, after graduating from the Dance academy of the Royal Dutch Conservatory in The Hague, with companies like London Festival Ballet, Concordanse Paris and The Royal Ballet of Flanders. In 1994, he joined the Ulmer Ballet as choreographic assistant and ballet master. In the past few years, he has begun experimenting with choreography himself. His choreogaphies are influenced by his fascination with several nonWestern (theatre) cultures. The solo Mara opened up a new direction for him, very different from his previous work, and was extended by Ketuk Tilu and Game. Recently he has been collaborating closely with Rob van de Poel, inventor and developer of advanced fluid colour light systems for e.g the pop group Genesis.

Choreographer Gerard Mosterd tries, in his own personal way, to integrate the differences between his Western and Oriental background. He attempts to retrace his Dutch father and Indonesian mother and to bring them together in this imaginary voyage to mysterious, tropical Asia by use of movement, light and sound. The sensual, polyrhythmical JalponpAn music (the Indonesian answer to Western Rock and Roll) from southwest Java becomes the colourful background for three dancers who are travelling in a country they’ve never visited.

Choreography Gerard Mosterd
Music Drs. Gugum Gumbirah
Dalang Ida Baqus Nqurah
Singing Euis Komariah
Stage Design Rob van de Poel, Cees van Soelen
Costumes Jantine Kraayevel

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *