Utrechts Nieuwsblad  |  7 June 2000

LANDELIJK

De Amersfoortse Courant volgt het SchooITheater&DansFestival op de voet. Alle zeventien voorstellingen worden uitgebreid toegelicht. Vandaag: Bureau Kunsteducatie met Tuin (voorstellingen op 13 en 14 juni in theater De Lieve Vrouw, om 20.30 uur).

Door Nathalie Timmerman

Amersfoort, ‘Volg je hand. Laat hem zijn eigen weg gaan’. Dit is één van de instructies die choreograaf Gerard Mosterd in de afgelopen tijd gaf aan zijn pupillen.

Voor de acht meiden uit de productie Tuin van Bureau Kunsteducatie was het even wennen aan de stijl van de professional. Inmiddels hebben ze oude structuren losgelaten en wachten ze nieuwsgierig af wat het volgende is dat Mosterd voor ze in petto heeft. De voorstellingen staan gepland op 13 en 14 juni en tot op het laatste moment kan er nog van alles veranderen.

Mosterd heeft lange tijd als danser gewerkt in het professionele, internationale circuit. Nu maakt hij als choreograaf voorstellingen voor verschillende Nederlandse dansacademies en heefr hij een eigen dansgroep. Bureau Kunsteducatie stelde een groep van acht jonge danseressen samen om de productie Tuin van Mosterd uit te voeren. Nu eens geen professionele dansers, maar jonge, enthousiaste meiden. Ze komen uit verschillende dansgroepen. De één heeft meer ervaring dan de ander en de leeftijden van de danseressen lopen uiteen van 17 jaar tot 28 jaar. Mosterd heeft grote plannen met ze. Tuin wordt een korte surrealistische voorstelling, met korte stukjes dans. Mosterd gaat bij met maken van de dans uit van de eigenheid van de dansers en hun unieke bewegingskwaliteiten.

Linda Kleiteip (28) en Petra Jansen (27) zijn twee van de danseressen. Kleiterp studeerde materiaalkunde in Delft en Jansen biologie in Utrecht. “Ik had wel wat ervaring met improviseren, maar voor de meeste andere danseressen was het de eerste keer,” vertelt Jansen. Kleiterp: “Gerard maakt de stukken ter plekke, terwijl ik gewend was dat een choreograaf met een vooropgezet plan naar de repetitie komt. Ik voelde me in het begin niet op mijn gemak als we moesten itnproviseren.Iedereen staattoch naarjete kijken.” Jansen voegt hieraan toe dat ze het met name lastig vindt om allerlei enge gezichtsuitdrukkingen te spelen. “Dan moet je toch echt iets overwinnen,” vindt ze. Mosterd is van Nederlands-Indische afkomst en dat uit zich onder andere in zijn dansvoorstellingen. In Tuin doet hij een poging om oosterse met westerse dansstijlen te combineren. Snelle westerse stukken volgen op langzamere oosterse stukken, waarvan de danseressen bijna in een trans raken. Met name de oosterse bewegingen zijn de meiden niet gewend. Kleiterp: “Ik doe al large tijd aan klassiek ballet en het is vreemd voor mij dat ik nu ineens steeds mijn kont naar achteren moet gooien, terwijl dit in het klassiek ballet absoluut verboden is.”

KIPPEN

Om het thema Tuin naar voren te laten komen moeten de danseressen bijvoorbeeld kippen, poezen en bomen na doen, maar veel samenhang zien ze niet in de bewegingen. Jansen: “Als ik een kat moet spelen, speel ik een kat, maar ik heb eigenlijk geen idee waar het stuk over gaat. Volgens mij is het thema tuin op verschillende manieren in het stuk verwerkt en is het maar net wat de toeschouwer er in ziet. Op het ene moment zie je misschien een dierentuin, een andere keer een speeltuin of een gewone tuin.”

De abstracte en minder abstracte bewegingen van de danseressen komen op het podium tot uiting in combinatie met indringende elektronische geluiden en lichteffecten.  Mosterd hoopt dat de combinatie van bewegingen, licht en geluid een breekbare spanningsboog teweeg zullen brengen. Het is aan Laura, Christa, Rosanne, Marjolein, Linda, Hendrina, Susanne en Petra om met hun ‘unieke bewegingskwaleiten’ een spetterdend stuk te brengen.

Vanavond wordt in het kader van het SchoolTheater&DansFestival Feestbeest van Sanne Vogel uitgevoerd, om 20.30 in theater De Lieve Vrouw.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *