Select Uit – April 2002

Deze maand gaat ‘Lichtende Schemering’ in première in Theater De Lieve Vrouw. Net is een elgentijdse dansvoorstelling van de Nederlands/Indonesische choreograaf Gerard Mosterd. De consequenties van het geboren zijn uit een gemengd buwelijk vormen de voedingsbodem voor zijn voorstellingen. Het stuk speelt zich af op de grens van twee culturen waarvan de tegenstellingen vaak leiden tot onbegrip, spanningen en zelfs onberelkbaarheid.

door Simone Heitinga

Lichtende Schimering

Van jongs af aan werd Gerard Mosterd heen en weer geslingerd tussen enerzijds een Oosterse- en anderzijds een Westerse opvoeding. Met dat gegeven in gedachten maakte hij de voorstelling ‘Lichtende Schemering’. De titel van het stuk refereert aan ‘tussen de wal en het schip’, een gevoel dat her kend zal worden door mensen die opgevoed zijn tussen twee culturen. Ook mensen van bijvoorbeeld Turkse of Marokkaanse afkomst herkennen dit probleem. Ook zij zitten in een schemerzone. Mosterd geeft een concreet voorbeeld uit eigen ervaring: “Introversie versus extraversie. Hier is het gebruikelijk dat je voor jezelf opkomt, jezelf sterk laat gelden. In het Oosten is dat onbeschoft. Maar soms kan je simpelweg niet tussen die twee culturen in dobberen, dus moet je dwangmatig een keuze maken. In deze samenleving wordt je gedwongen om voor jezelf te vechten. Daarvoor moeten sommige van die Oosterse principes overboord gegooid worden.”

Spanningsveld

De voorstelling wordt gebracht door twee virtuoze moderne dansers, de Westerse Ester Natzijl en de Oosterse Ming Poon, componist Paul Goodman en gamelanspeler Niels Walen. Mosterd: “Gamelan is een Indonesische set slagwerkinstrumenten. Gamelan heeft een heel specifiek geluid, alleen de klank suggereert alleen zeer oude geschiedenis. Ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe vorm. De instrumenten worden dus niet op de traditionele wijze gebruikt, want daarvoor ben ik veel te eigenzinnig.” Door gebruik te maken van Aziatische én Westerse bewegingsvormen komen niet alleen cultuurverschillen aan bod, maar de kijker wordt tevens de mogelijkheid geboden om de Oosterse bewegingsvorm te leren kennen. Gerard Mosterd studeerde in 1985 af aan de dansvakopleiding van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij begon een veelbewogen carrière als professioneel danser bij internationale topgezelschappen, waaronder het London Festival Ballet, het Concordanse in Parijs, het Basel Ballet en het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. In 1996 keerde hij terug naar Nederland en begon met freelance choreograferen. Zijn eerste stuk, ‘Mental Mechanics into Dripping Senses’, werd direct geselecteerd voor het internationale Choreoqrafenconcours 1997 in Hannover. Inmiddels heeft hij al verschillende stukken op zijn repertoire staan die zijn genomineerd voor internationale choreografie concoursen.

Select Uit, April2002. Theater De Lieve Vrouw, vrijdag 12 en zaterdag 13 april, 20.30 uur

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *