de Gelderlander  |  5 June 2003

Wie nog een voorstelling wil zien in het oude Hemeltje moet morgenavond gaan. Dan brengt Gerard Mosterd de dansvoorstelling Please let me see your face. De laatste keer dat we naar het theatertje kunnen.

Door RIEKE VEURINK
WAGENINGEN • Zijn vader is een blonde man met vikingblauwe ogen uit Amersfoort. Zijn moeder is een gebruinde Indonesische. International gerenommeerd choreograaf Gerard Mosterd zoekt zijn weg tussen twee culturen. Aan de ene kant de cultuur van de schaduw en de nederigheid. Aan de andere kant de ego’s en de directheid. Over die twee kanten in hemzelf maakte Mosterd de voorstelling Please let me see your face. “Er zitten elementen in van Javaanse hofdans en moderne dynamische dans. Het decor bestaat uit voiles, die verwijzen naar verbergen. “Dans is universeel en niet expliciet. Daarmee is het verwand aan poëzie. We geven beelden door.”

Danseres Wendel Spier in Please Let Me See Your Face

De voorstelling wordt gedanst door twee dansers. De Nederlander Jerome Meyer (NDT1) en de Javaanse Wendel Spier. “Spier is opgegroeid in Nederland, maar heeft Javaanse ouders. Voor haar is deze voorstelling een onderzoek naar haar herkomst.”

Net als voor Mosterd zelf. “Ik loop toch tegen een hoop conflicten aan. Neem bijvoorbeeld de pr voor deze voorstelling. Ik vind het heel moeilijk om te gaan reopen dat het een gewedige voorstelling is. Dat heb ik niet mee gekregen.”

Please let me see your face gaat op zoek naar de werkelijke gezichten achter mensen. “Eigenlijk is dat heel actueel. Neem de huidige situatie in de wereldpolitiek. Mannen als Hoessein en Bin Laden heben altijd een glimlach op hun gezicht staan, maar wat gaat er werkelijk achter schuil?”

De verschillen tussen oosters en westers bewegingsmateriaal zijn heel groot. “Oosterse dans stoort zich niet aan tijdsdruk, met als gevolg dat het voor de westerling irritant lang duurt. Het bewegingsmateriaal is ook erg meditatief, sterk verweven met godsdienst en mythologie. Dat is in het Westen al lang niet meer zo. Wij zijn bezig met geometrische patronen. De mens staat helemal centraal.”

Volgens Mosterd is de westerse mens helemaal gericht op zelfontplooiing, terwijl voor de oosterse mens afbraak van het ego het hoogste goed is.  “Die twee werelden prober ik bij elkaar te brengen. Ze representeren de twee werelden in mij. Wat dat betreft kun je het als een therapeutisch, maar wel kwalitatief zeer hoogwaardig project zien.

Please let me see your face.
Morgen om 21.00 uur in ‘t Hemeltje (laatste voorstelling in dit theater); reserveren: 0317-482600

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *