De Bredase Bode  |  20 April 2005

BREDA – De Inspiratie voor deze productie is Couperus’ erotische, koloniale “thriller” De Stille Kracht, waarin verborgen en onderdrukte erotiek in Indonesië beschreven wordt, evenals het taboe op uitingen van genegenheid “en plein publique”.

Via subtiele beweging, klank, lichtnuances, beeldprojecties en de interactie tussen de performers, wordt de dubbele moraal aan de kaak gesteld die de Ind(one)sische gemeenschap tot op de dag van vandaag in zijn greep heeft. In de actuele wetsvoorstellen in Indonesië wordt het openbaar tonen van genegenheid en homoseksualiteit strafbaar gesteld.

Wanneer deze voorstelling in het najaar in Z.O. Azië vertoond wordt, denkt Gerard de bezoekers tot discussies te kunnen bewegen. Ongebruikelijk zijn de preIslamitische, erotische teksten die uit het oud-Javaans vertaald zijn. Deze teksten verwijzen naar een tijd, een verleden waarin seksualiteit en erotiek als mooi en natuurlijk werden gezien en ervaren.

De voorstelling, waarin Gerard elementen uit het Aziatische danstheater verweeft met het Europese danstheater, wordt uitgevoerd door vijf dansers, waarvan er twee een Aziatische achtergrond hebben.  Omdat Gerard Mosterd als choreograaf regematig in Indonesië werkt en hij groot gebracht is in een Indische familie, draait zijn werk voornamelijk om de Nederlands/Indische erfenis: twee culturen die elkaar oorspronkelijk wezensvreemd zijn.

Hij gebruikt een persoonlijke, eigentijdse danstaal. Muziek en toneelbeeld zullen onder meer de facetten van seksualiteit, verborgenheid, intimiteit en tederheid accentueren. Taboes worden niet uit de weg gegaan; er is al genoeg verhuld.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *