Sica Magazine  |  November 2007

Als Nederlander met een Indonesische achtergrond werkt Mosterd al jaren vooral in Zuidoost-Azië.  Hij is een hartstochtelijke pleitbezorger van culturele uitwisseling.  “Netherland heeft natuurlijk een zeer ongebruikelijke relatie met Indonesië, waar vooral Nederland better van is geworden.  Loop maar eens door Amsterdam en bedenk eens waar al die mooie koopmanshuizen mee gefinancierd zijn.  Toch weten Nederlanders eigenlijk maar weinig van Indonesië.

Als het om dans gaat kennen we misschien iets van Java en Bali, maar Indonesië is zo groot en heeft zo veel meer te bieden.  In de huidige globaliserende wereld vind ik uitwisseling een noodzaak en daar ben ik eigenlijk altijd mee bezig.  Ik heb een Indische moeder en een  Nederlandse vader, mijn voorstellingen gaan danook meestal over de ontmoeting van twee culturen.  In Jamuan Bisu-PARAdis_e?, mijn komende productie, werk ik samen met Boi G Sakti die afkomstig is van de matriarchale Minangkabau uit West-Sumatra.  Na jarenlang als Nederlandse theatermaker tournees door Indonesië te hebben georganiseerd wordt dit onze eerste Nederlands- Indonesische coproductie waarbij de shows en workshops op Java en Sumatra, zoals gebruikelijk, pas op het laatste moment geboekt zullen worden.

De infrastructuur voor de podiumkunsten in Indonesië is namelijk onderontwikkeld en avontuurlijk.  Niettemin maken dans, muziek en theater hier een wezenlijker onderdeel van het dagelijkse leven uit dan bij ons.  Vaak is de Nederlandse dans en theaterwereld helaas nogal zelfgenoegzaam en pretendeert te snel internationaal te zijn.  We zien onszelf hier nog teveel in de koloniale geest als het middelpunt van de wereld zodat we voorbij gaan aan de verdiepende perspectieven die andere culturen ons kunnen bieden.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *