Tropentheater

Programmatoelichting

Zaterdag 6 februari 2010

Gerard Mosterd & Company

Unfolding & Ketuk Tilu
Intens multimediaal danstweeluik

UNFOLDING
concept en choreografie
Gerard Mosterd
dramaturgie
Vera de Vlieger, Barbara Duijfjes
dans
Julia Mitomi
live video
Tristan Gieler
elektronica
Paul Goodman
licht
Roland van Meel

KETUK TILU
concept en choreografie
Gerard Mosterd
tekst
Alfred Birney
assistentie/concept
Karolien de Pauw
dramaturgie
Vera de Vlieger
dans
Aafke de Jong, Julia Mitomi, Leroy Dodson
live video
Tristan Gieler
elektronica
Click n Scratch
muziek
Pak Gugum Gumbira Tirasondaja
licht
Roland van Meel

 

‘Een indringende interactieve, fysieke reis door een Euro-Aziatisch geheugen.’ Zo omschrijft Gerard Mosterd zijn voorstelling Unfolding. Hij geeft hiermee meteen een aantal kernthema’s van zijn werk aan.

Zijn Indische afkomst heeft Mosterd ertoe aangezet als choreograaf deze identiteit in zijn werk te onderzoeken. Hij vindt dat de eigentijdse Indonesische podiumkunst vaak blijft steken in traditionele concepten en bewegingstechnieken. Zijn eigen choreografieën gaan verder en zijn heel fysiek. Daarnaast mixt hij dans met live video en een speciaal ontworpen soundscape – met een interactieve, multimediale voorstelling als resultaat.

In Ketuk Tilu onderzoekt Gerard Mosrecd zijn Europees-Aziatische identiteit. Hij breekt in het stuk nadrukkelijk met de tweedimensionaliteit van het Indonesische theater, dat stoelt op het traditionele poppenspel. Hij bereikt dit onder meer door het inbrengen van elementen van  jaipongan. Deze dansvorm ontstond toen president Soekarno in 1961 rock and roll en andere westerse muziek- en dansvormen verbood. Hij daagde Indonesische musici uit om de eigen, inheemse muziek en dans nieuw leven in te blazen. (Gugum Gumbira, een componist, orkestleider en choreograaf uit Sunda (West-Java), ontwikkelde hierop jaipongan, een dans die gebaseerd is op de traditionele Sundanese Ketuk Tilu muziek en de bewegingen van Pencak Silat De Indonesische regering was echter ‘not amused’ met deze ontwikkeling, de dans werd veel te sensueel gevonden. Pogingen om jaipongan te onderdrukken hadden een averechts effect: de muziek en dans werden er alleen maar populairder door, ook toen besloten werd de ban op buitenlandse muziek op te heffen. In de jaren ’80 beleefde jaipongan een hoogtepunt. Tegenwoordig vinden we deze stijl vooral terug als podiumdans maar ook buiten de podia blijft de dans populair – nu tegen de zin van veelal streng-islamitisch georiënteerde machthebbers.

Net als Ketuk Tilu, is Unfolding  een bestaand stuk van Gerard Mosterd. Maar ook hier gaat het om een geheel vernieuwde versie. Het geeft aan hoe Mosterd in zijn zoektocht steeds nieuwe elementen aanbrengt. Op intrigerende wijze weet hij traditionele vormen, westerse concepten en nieuwe technieken in tekts, beeld, geluid en uiteraard beweging te mixen tot een overrompelende voorstelling.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *